تبلیغات
دکتر هادی خداپرست (فوق تخصص روانپزشکی اطفال)کلینیک مغز و اعصاب و روان مهر 02143018 - قسمت نهم از مهارتهای فرزند پروری-دوره های رشد روانشناختی-بلوغ و نوجوانی
 
دکتر هادی خداپرست (فوق تخصص روانپزشکی اطفال)کلینیک مغز و اعصاب و روان مهر 02143018
فوق تخصص روانپزشکی کودک ،نوجوان و خانواده - هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
درباره وبلاگ


دکتر هادی خداپرست عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

مدیر وبلاگ : هادی خداپرست
مطالب اخیر
نویسندگان

مرحله پنجم:بلوغ و نوجوانی:دوره هویت یابی:

این دوره 20-11 سالگی را شامل میشود.ما باید بین بلوغ و نوجوانی تفاوت قائل شویم زیرا بلوغ یک فرایند فیزیولوژیک وجسمی است که با رشد و رسش ویژگیهای جنسی مشخص میشود ولی نوجوانی یکسری تغییرات روانشناختی است.در بهترین شرایط این فرایند بطور همزمان رخ میدهد که در این صورت ممکن است مشکل ساز شود.بلوغ دختران بطور متوسط در 11 سالگی و در پسرها در 13 سالگی شروع میشود . نوجوانی نیز معمولا به سه دوره تقسیم میشود:اوایل نوجوانی(14-11 سالگی )-اواسط نوجوانی (17-14 سالگی )- اواخر نوجوانی (20-17 ) سالگی .

کسب هویت مهمترین وظیفه و تکلیف نوجوان میباشد.هویت عبارتست از اینکه شخص بداند کی هست،از کجا آمده و مقصدش کجاست.هویت خود را بصورت وجود شباهت با عقاید و ارزشهای یک گروه اجتماعی نشان میدهد.هویت احساس ثبات ،همانندی و تداوم به فرد میبخشد.هویت دارای اجزای هویت شخصی، اجتماعی و انسانی است که باید این اجزا با هم سازگار بوده و ارتباطی معنی دار باهم داشته باشند در صورت نرسیدن به هویت ،سردرگمی هویتی رخ میدهد که ممکن است در ارزیابیهای روانشناسی و روانپزشکی  با اختلالات روانپزشکی  حتی بیماریهای جنون زا اشتباه شود که باید اینها را از هم تمیز داد زیرا درمانهای متفاوتی دارند. سر در گمی هویت ممکن است خود را بصورت اختلالات رفتاری( نظیر فرار از منزل ،رفتارهای ضد اجتماعی ،مصرف مواد ...)، بی ثباتی خلقی ، عاطفی ،هیجانی و بی ثباتی تفکری همراه با گرایش به تفکرات غیر معمول ، عجیب و غریب نشان دهد .

موارد مذکور گفته شده متفاوت از سبک و سیاق کلی افراد در آن فرهنگ پذیرفته شده اجتماعی میباشد.

در اوایل نوجوانی هنوز نوجوان وابسته به خانواده است ولی بتدریج مستقل تر شده و بعدها دنیای واقعی او دنیای بیرون و نوجوانان هم سن و سال اوست به همین لحاظ است که نوجوانان نسبت به عقاید و رفتار نوجوانان هم سال خود بسیار حساسند و دائم خود را با آنان مقایسه میکنندو این نوجوانان برای افکار و رفتارنوجوانان هم سن و سال اهمیت زیادی قائلند و غالبا خود را از چشم آنان می بینند و ممکن است تفاوتها در ظاهر ،لباس ،رفتار و عقاید باعث کاهش احترام به نفس آنها شده و یا باعث اصرار و رفتار تکانه ای در جهت اقدام برای ایجاد مشابهت با آنهاگردد.که اگر همانند سازیهای قبلی به خوبی صورت گرفته باشد این اشکالات کمتر مشاهده میگردد.

در این مرحله به عنوان بخشی از هویت تکمیل درونی سازی اصول اخلاقی و کنترل نفس اتفاق می افتد.البته در مراحل قبل شروع این روند متعاقب همانند سازی با والد همجنس بوده ولی تدریجا نوجوان ارزشهای گوناگونی را از منابع مختلف به غیر از خانواده وارد سیستمهای ارزشی خود میکند که این فرایند میتواند هویت اخلاقی فرد را انعطاف پذیر تر و مستحکم تر کند .

در دوره نوجوانی دوباره منفی کاری پیدا میشود .

ما ابتدا منفی کاری را در دوره نو پایی به عنوان فرایندی وابسته به رشد دیده بودیم که میتوانست در جهت رشد خودکاری و استقلال کودک باشد در اینجا نیز به لحاظ کسب هویت فردی ،جدایی، استقلال و فردیت یافتن نوجوان این فرایند وابسته به رشد میباشدو میتواند مفید باشد به همین لحاظ است که نوجوان در عقاید و رفتار خود پا فشاری میکند و میگوید "من خودم میدونم چه کار کنم".

در نوجوانی ممکن است رفتارهای پرخطر دیده شود که دلایل متفاوت دارد و برای ارزیابی و اقدام مقتضی بایستی دلیل یا دلایل آن در هر فرد به خوبی کاوش شود.از دلایل آن میتوان به سر در گمی هویت ،فشار نوجوانان هم سن و سال ،تخیلات همه توانی و هم تن حریفی( که در این دوره برجسته است )ویا  شروع یک اختلال روان اشاره کرد .در نوجوانی طبیعی با افزایش سن بتدریج رفتارهای پرخطر کاهش می یابد و تصمیمات معقولانه و پخته جای آن را میگیرد .

به علت افزایش هورمونهای جنسی یک اوج گیری امیال جنسی در این دوره دیده میشود به گونه ایکه ترشحات بعضی از هورمونهای جنسی ممکن است در این دوره بیش از دوره های دیگر باشد و این درصورتی است که هنوز کنترل نفس نوجوان خوب استحکام و استقرار پیدا نکرده است.لذا اکثر نوجوانان به گونه ای برای کنترل جنسی خود تلاش میکنند .بعضی از نوجوانها راههای جانشین پذیرفته شده مانند کسب علم و مهارتها ،درگیرفعالیتهای هنری و ورزشی شدن را انتخاب میکنند و بعضی دیگر ممکن است به استمناء روی بیاورند که از نظر ما پذیرفته شده نیست زیرا از نظر تعریف علمی نیز باید امیال جنسی معطوف به متاع جنسی خارجی و قابل پذیرش باشد و همینطور در طی ارگاسم خود ارضایی حالتهایی از تجزیه روانشناختی روی میدهد که خود آثاری از فراموشکاری ،تحلیل قوای ذهنی و جسمی ،عدم انگیزش را در پی دارد که فروید از آن به عنوان نوراستنی خود ارضایی نام برده است.

در نوجوانی برای اولین بار فرد اقدام به دوستی و قرار و مدارهای عاشقانه با فرد غیر همجنس میکند که این از نظر فرهنگ غرب بخش جدایی نا پذیر از رشد است ولی از نظر فرهنگ ما این اتفاق مردود است که جنبه های حقانیت این تفکر را در مفاهیم مربوط به سیستم خانواده شامل قوانین ،مرزها ،نقشها جستجو کرد.

در آخر نوجوانی شخص شروع به پذیرش تکالیف جوانی و بزرگسالی یعنی جدایی و استقلال از خانواده هسته ای ،کسب شغل و ازدواج میکند.





نوع مطلب : اصلی،  مطالب پی در پی(سریال)، مهارتهای فرزند پروری، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 5 تیر 1396 01:58 ب.ظ
Hi i am kavin, its my first time to commenting anywhere, when i read this article i thought i could
also create comment due to this sensible article.
دوشنبه 1 خرداد 1396 11:32 ب.ظ
I'm really loving the theme/design of your site. Do you ever run into any internet browser compatibility
issues? A small number of my blog visitors have complained about my
website not working correctly in Explorer but looks great in Chrome.
Do you have any advice to help fix this problem?
یکشنبه 20 فروردین 1396 03:18 ق.ظ
Great information. Lucky me I ran across your website by accident (stumbleupon).
I've saved as a favorite for later!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

کد متحرک کردن عنوان وب




ابزار وب

دریافت کدهای جاوا برای وبلاگ شما

دریافت کدهای جاوا برای وبلاگ شما

جاوا اسكریپت