تبلیغات
دکتر خداپرست کلینیک اعصاب و روان مهر 02143018 و کلینیک پگاه 02122887579 - قسمت ششم از مهارتهای فرزند پروری-دوره های رشد روانشناختی
دکتر خداپرست کلینیک اعصاب و روان مهر 02143018 و کلینیک پگاه 02122887579
فوق تخصص روانپزشکی کودک ،نوجوان و خانواده - هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دکتر هادی خداپرست عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

مدیر وبلاگ :هادی خداپرست
مطالب اخیر
نویسندگان

مروری بر دوره های رشد روانشناختی و مسائل مربوطه

نظریه چرخه زندگی بیان میدارد که رشد انسان از مراحل پشت سر هم که از پیش تعیین شده است میگذرد و برای اینکه رشد سیر خوبی داشته باشد باید هر یک از این مراحل با رضایت پشت سر گذاشته شود.این نظریه میگوید هر مرحله ای یک نکته بحرانی دارد که اگر با موفقیت حل نشود در مراحل بعدی بصورت یک ناسازگاری عاطفی ،اجتماعی ،شناختی و یا جسمی خودش را نشان میدهد.

-         مرحله 1 ،مرحله اعتماد بنیادی در مقابل بی اعتمادی :

این مرحله تولد تا حدود یکسالگی و گاهی تا 18 ماهگی را شامل میشود.

اعتماد عبارتست از انتظار براورده شدن نیازهای شخصی و اینکه میشود روی منابع تامین کننده و ارضا کننده بیرونی که عمدتا مادر و جانشین او میباشد،حساب کرد .

لذا فرزند پروری خوب مادر مهربان یا جانشین او که ارضا کننده نیازهای کودک است پایه گذار اعتماد کودک میباشد با براورده سازی نیازهای مختلف شیرخوار احساس اعتماد پیدا میکند مبنی بر اینکه خواسته های او براورده میشود و در صورتیکه مادر مراقبت کننده و تامین کننده خوبی نباشد احساس عدم اعتماد در شیرخوار ایجاد میشود یعنی به آنچه که میخواهد نمیرسد.

·         نظریه دلبستگی:

دلبستگی عبارتست از برقراری خوب یک رابطه عاطفی با مراقب اولیه (مادر ).

در 5-4 هفته اول زندگی نوزاد احساس ویژه ای از خود ندارد و در او یک حالت در آمیخته با مادر احساس میکند بتدریج با رسیدن ،پختگی و رشد و تحول عصبی- مغزی بتدریج کودک احساس جدایی از مادر را حس میکند و اینکه موجودی جدا و مستقل از اوست .واکنش به موقع و مناسب مادر مثلا در آغوش گرفتن او هنگام گریه عاملی اساسی در ایجاد یک دلبستگی سفت و محکم است کودک نیز بتدریج واکنشهای عاطفی بیشتری به مکادر نشان میدهد مثلا بیشتر به او لبخند میزند و با چشمان خود دنبال او میگردد.بهترین نشانه دلبستگی نوزاد به مادر ،گریستن وی پس از خروج مادر از اتاق و یا دنبال کردن مادر است.

دو سوم کودکان حدود 6 ماهگی دلبستگی شدیدی به مادر خود پیدا میکنند و پس از دو سالگی این نیاز کمتر میشود که این خود نشاندهنده اهمیت فاصله گذاری مناسب بین فرزندان است.

کیفیت دلبستگی هر نوزاد قابل اندازه گیری است.مبنای سنجش رفتار نوزاد در موقعیتهای نا آشنا میباشد بطور کلی دو نوع دلبستگی وجود دارد :

1-      دلبستگی ایمن و مطمئن :اینها تمایل شدیدی به برقراری تعامل با والدین خود و تا حدودی نیز تمایل به تماس با افراد غریبه دارند.مستقل هستند و پس از ایجاد دلبستگی تمایل خاصی به تماس جسمی با والدین خود ندارند و بندرت از دوری آنها ناراحت میشوند ولی وقتی والدین آنها بازمیگردند آنها از حضور او استقبال میکنند.

2-      دلبستگی غیر ایمن :انواعی دارد

-          نوزادان مضطرب – اجتنابی :پیوسته بازیگوشی میکنند و بدنبال برقراری تعامل چه با والدین و چه با افراد غریبه نیستند وقتی والدین بر میگردند تمایلی به ارتباط با او ندارند و خیلی از آنها استقبال نمیکنند و از طرفی وقتی فرد غریبه به آنها نزدیک میشود احساس ناراحتی میکنند.

-          نوزادان وابسته :تمایل زیادی به تماس جسمی و برقراری تعامل با والدین خود دارند و معمولا فرد غریبه وقتی به  آنها نزدیک میشود ناراحت شده و غالبا گریه میکند و زمانیکه والدین آنها باز میگردند خود را به او میچسبانند و گاهی اجازه نمیدهند والدینشان از آنها جدا شوند. بطور کلی تعامل با والدین را نسبت به فرد غریبه ترجیح میدهند.

-          نوزادان مضطرب – مقاومت کننده و یا با برخورد دودلانه:اینها زیاد بازیگوشی نمیکنند گاهی پیش از جدایی گریه میکنند .در عین تمایل و علاقه به تماس جسمی و ارتباط دربرابر آن مقاومت میکنند که این قضیه بیشتر هنگام بازگشت والدین به چشم میخورد.در برابر غریبه ها محتاط هستند و اگر با فرد غریبه تنها بمانند احتمال دارد گریه کنند.

کلا دلبستگی مطمئن خاصیت آرام بخشی دارد ،از اضطراب کودک میکاهد ،اعتماد به نفس کودک را افزایش میدهد،به کودک اجازه میدهد از حضور نماد دلبستگی جدا شده و به جستجوی محیط بپردازد.

اشکال در دلبستگی وقتی ایجاد میشود که مادر مراقبت کننده خوب ،کافی و با عاطفه ای نباشد .ممکن است مادر مراقب خوبی باشد ولی ممکن است به علت اشتغال کاری و یا بعلت مسافرت و بستری به مدت قابل توجهی و یا در زمان مورد نیاز، در کنار کودک خود نباشد که باز در اینجا اشکال در دلبستگی ایجاد میشود و اساسا به نظر اینجانب شایعترین علت اشکال در دلبستگی در جوامع امروزی "اشتغال کاری مادران" میباشد.

گاهی یک شی ء مانند یک عروسک نیز میتواند خاصیت امنیت بخشی داشته باشد و همراه با آن کودک احساس امنیت کرده و از خانواده دور شده و به جستجوی محیط بپردازد که به آن شیء انتقالی میگویند .که بدین معنی است که تجربیات جدید ارتباطی – عاطفی میتواند زخم گذشته را التیام بخشد و در جریان درمان کودکانیکه دلبستگی غیر ایمن دارند کمک کننده است.

مسائل ناشی از اشکال در مرحله اول:

مسائل زیر میتواند به علت اشکال در این مرحله باشد :

بی اعتمادی و بد بینی یا برعکس خوش بینی مفرط،اضطراب و ترس و وابستگی ،افسرده خویی و میل به گوشه نشینی و تنهایی ،نا امیدی و درماندگی ،بی عاطفه بودن و عدم رشد هیجانی – عاطفی ،اختلالات رفتاری و ناسازگاری ،مسائل شخصیتی مانند بی ثباتی شخصیتی و عاطفی ،رشک و حسد ،عدم اعتماد به نفس و احساس تهی بودن و نهایتا عدم رشد کافی عقلی و تیزبینی ذهنی قابل ذکر میباشد.

 

-         مرحله 2 ،خودگردانی و استقلال :

این مرحله 3-1 سالگی را در بر میگیرد.در این دوره رسش و پختگی عصبی – عضلانی چشمگیر است و لذا کودک توانایی راه رفتن و به تنهایی غذا خوردن ،حرف زدن و کنترل ادرار و مدفوع را بتدریج پیدا میکند.همینطور به موازات رشد عضلانی وقتی کودک حرکت کرده و از خانواده جدا میشود احساس جدا بودن از دیگران و "من بودن " و "فردیت یافتن "را پیدا میکند .وقتی والدین بجا و متناسب اجازه حرکت مستقل ،خودکاری و خودمختاری را به کودک میدهند و بدون محافظت افراطی و بروز ترس و اضطراب از حرکت مستقل کودک حمایت میکنند،کودک اعتماد به نفس پیدا میکند و احساس میکند که میتواند دنیای خود را کاوش کرده ،آزمایش کند و کنترل کند.اگر والدین خودکاری کودک را تایید کنند احترام به نفس کودک بالا رفته و احساس غرور در او رشد میکند پس شکوفایی در این مرحله به :

-          رسش عصبی کودک

-          پختگی عضلانی کودک

-          تایید والدین از خودکاری و حرکت مستقل کودک

اگر کودک نوپا بخاطر خودکاری و خودمختاری تنبیه شود،با واکنش اضطراب آلوده والدین روبرو شود و یا بیش از حد کنترل و حمایت شود دچار خشم و شرم میشود.که شرم به این معنی است که دنیای بیرون با نظر تحقیر به وی نگاه میکند.

مسائل  ناشی از اشکال در مرحله دوم :

نظم و ترتیب مفرط ،وسواس ،دودلی و شک و تردید بیش از حد ،انعطاف ناپذیری ،خودخواهی و لجبازی ،خست و بد بینی ،بزهکاری.





نوع مطلب : مطالب پی در پی(سریال)، اصلی، مهارتهای فرزند پروری، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
شنبه 5 فروردین 1391
پنجشنبه 23 شهریور 1396 07:27 ب.ظ
This is my first time visit at here and i am genuinely happy
to read everthing at single place.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

کد متحرک کردن عنوان وب




ابزار وب

دریافت کدهای جاوا برای وبلاگ شما

دریافت کدهای جاوا برای وبلاگ شما

جاوا اسكریپت