تبلیغات
دکتر هادی خداپرست (فوق تخصص روانپزشکی اطفال)کلینیک مغز و اعصاب و روان مهر 02143018 - فصل پنجم مشاوره در ازدواج-مهارتهای زندگی مشترک قسمت دوم
 
دکتر هادی خداپرست (فوق تخصص روانپزشکی اطفال)کلینیک مغز و اعصاب و روان مهر 02143018
فوق تخصص روانپزشکی کودک ،نوجوان و خانواده - هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
درباره وبلاگ


دکتر هادی خداپرست عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

مدیر وبلاگ : هادی خداپرست
مطالب اخیر
نویسندگان

مهارت کنترل خشم

خشم یک فشار رونی است که در پی تخلیه میباشد ولی همیشه یک باور و تفکری در پشت خشم پنهان است که در ابتدا فرد باید به آن پی ببرد .این تفکر و ایده در بسیاری از موارد غیر منطقی و مبتنی بر سو ء تفاهم ،نتیجه گیری شتاب زده ،ذهن خوانی و تدافعی بودن است و حتی اگر درست نیز باشد ممکن است مبالغه آمیز باشد مثلا اگر داد نزنم روش زیاد میشه ، میخواهد من را تحقیر کند.

به غیر از این فرد باید با مهارتهای دیگر مانند گفتگو ،مذاکره ،مصالحه و خویشتن داری آشنا باشد .

روشهای خویشتنداری:

-          ترک صحنه مشاجره

-          اجتناب از برخوردهای خصمانه مغایر با محیط زناشویی و خانوادگی

-          رعایت اعتدال و انصاف

-          صبر و عدم اقدام وقتیکه رفتار فرد خارج از کنترل است.

-          قدم زدن ،نوشیدن آب ،دوش گرفتن ،تکرار ذکر ،خودگویی مثبت و شمارش اعداد ،کمک کننده است.

-          گفتگو و مذاکره ،مصالحه

-          استفاده از تکنیک حل مساله

-          در صورت لزوم قاطعیت و ابراز وجود و جرات ورزی مثلا وقتیکه همسری مورد ضرب و شتم و بهرع کشی واقع میشود باید بتواند از خود دفاع کند.

1-      فرد خشمگین انجام بدهد :

-          فرد احساس خشم و عصبانیت را در خود درک کند وتشخیص دهد.

-          فرد از خود بپرسد که آیا خشم و عصبانیت او بجا و متناسب است؟ و یا ناشی از سوء تفاهم و خطاهای شناختی است

-          از نظرات و دیدگاه های همسر آگاه شود

-          در طرز تلقی خود نسبت به همسر تجدید نظر کند.

-          حواس خود را به امور دیگر جلب کند و کاری مخالف خشم و عصبانیت انجام دهد مانند گفتن ذکر ،نوشیدن آب ،خروج از صحنه و غیره

2-      فرد مقابل انجام دهد :

-          همسرتان را آرام کنید و بدون آنکه لزوما با او هم نظر باشید به او بگویید که احساس و نظر او را درک میکنید.

-          شرایطی فراهم سازید که در محیطی آرام همسرتان طرح مشکلات را از دید خود انجام دهد.

-          شرایط را برای گفتگو ،مذاکره ،مصالحه و حل مساله فراهم سازید.

-          توجه همسرتان را به امور دیگر معطوف دارید .

-          در صورت لزوم محل مشاجره را ترک کنید.

-          از قبل این مسایل را پیش بینی کرده و جلسات منظم و یا فوری برای حل اختلاف ترتیب دهید.

روشها و راههای تسهیل سازگاری ، تطابق و توافق

-          زن و شوهر باید با اهداف و برنامه های زندگی مشترک آشنا باشند .

-          آنها باید برنامه های منظم برای گفتگو ی لذت بخش و تجربیات خوب داشته باشند .

-          آنها باید از قبل اختلافات را پیش بینی و برنامه ای برای حل آن داشته باشند.

-          آنها باید همدیگر را بدون سرزنش و قضاوت و با همه نقاط ضعف و قوت بپذیرند  و این مطلب ار بطریق کلامی و غیر کلامی به هم منتقل کنند که فرد مقابل برای او مهم است،با هم نزدیک باشید و بیشتر همدیگر را ببینید.

-          زن و شوهر برای یکدیگر اطمینان بخش باشند و همدیگر را حمایت کنند .

-          آنها باید به نیازها خواسته ها امیال و آرزوها و دیدگاههای فرد مقابل توجه داشته باشند و بجا و مناسب آنرا براورده بسازند.

-          آنها به نگرانیها و نا امنیهای فرد مقابل آگاه باشند .

-          درصورت بروز اختلاف به افکار منفی توجه نکرده ،خویشتنداری نشان دهید و در پی حل مساله باشید.

-          هر از چندگاه لحظات خوش زندگی را یاداور شوید.

-          رفتارهای مثبت همسرتان را برای او بازگو کنید ،از او تعریف و تمجید کرده و او خشنود سازید.

مهارت استفاده از سیستمهای حمایتی

سیستمهای حمایتی به روشهای مختلفی به فرد کمک میکند که مشکلات خود را حل کرده و با رویدادهای تنش زا و مشکل مقابله کند .داشتن حمایت به فرد این مفهوم را القا میکند که درصورت بروز مشکل کسی هست که به ا. کمک کند و افرادی هستند که بتوان روی آنها حساب کرد.

تجربیات و پژوهشها این نکته را اثبات کرده اند که افرادیکه سیستم حمایتی خوب و گسترده ای دارند کمتر مضطرب ،افسرده و بیمار میشوند و اعتماد به نفس بالاتری دارند و درصورت بروز مشکل تنش کمتری پیدا میکنند و احساس کنترل بیشتری بر وقایع اضطراب و استرس  زا دارند.

اجزای یک سیستم حمایتی برای فرد و خانواده میتواند والدین ،بستگان و خویشاوندان ،دوستان .و آشنایان ،روحانیون و مجموعه های مذهبی – خیریه ای ،مددکاران اجتماعی ،مشاوران و متخصصان روانشناسی-بهداشتی،سیستمهای آموزشی و پرورشی و تربیتی ،شهرداریها و نهادهای حکومتی باشند.

انواع حمایتها عبارتند از :

-          حمایت روانی :فرد درددل کرده ،برون ریزی هیجانی کرده احساس تعلق پیدا میکند ،اطمینان و اعتماد فرد را بالا میبرد و شهامت و جسارت فرد را برای مقابله می افزاید.

-          حمایت اطلاعاتی:فرد راهنمایی کسب کرده و آگاهیهای او برای حل مشکل اضافه میشود .

-          حمایت عملی :از نظر عملی و مادی مثلا پولی و فیزیکی به فرد کمک میشود.

در کل زوجین باید :

-          یک سیستم حمایتی قوی ،گسترده و مطمئن فراهم کنند .

-          در نظر داشته باشید که این سیستم به تعداد افرادیکه زن و شوهر میشناسند خیلی ارتباط  ندارد ،بلکه به ماهیت رابطه بیشتر مرتبط است و این حس را به فرد میدهد که افرادی هستند که در مواقع لزوم به کمکشان میآیند و نگرانشان هستند.

-          نباید با کوچکترین اتفاق دست به دامن سیستم حمایتی شد واز طرفی نباید استفاده از انرا دلیل ضعف دانست .





نوع مطلب : اصلی، مشاوره در ازدواج،  مطالب پی در پی(سریال)، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 16 مرداد 1396 02:52 ق.ظ
It's perfect time to make some plans for the future
and it's time to be happy. I've read this post and if I could
I want to suggest you few interesting things or tips.
Maybe you could write next articles referring to this article.
I wish to read more things about it!
شنبه 19 فروردین 1396 09:51 ب.ظ
Thanks for finally writing about >دکتر هادی خداپرست (فوق تخصص روانپزشکی اطفال)کلینیک
مغز و اعصاب و روان مهر 02143018 - فصل پنجم مشاوره در ازدواج-مهارتهای زندگی
مشترک قسمت دوم <Liked it!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

کد متحرک کردن عنوان وب




ابزار وب

دریافت کدهای جاوا برای وبلاگ شما

دریافت کدهای جاوا برای وبلاگ شما

جاوا اسكریپت