تبلیغات
دکتر هادی خداپرست (فوق تخصص روانپزشکی اطفال)کلینیک مغز و اعصاب و روان مهر 02143018 - تشخیص و درمان اختلالات زبان و گفتار ،اختلال زبان بیانی
 
دکتر هادی خداپرست (فوق تخصص روانپزشکی اطفال)کلینیک مغز و اعصاب و روان مهر 02143018
فوق تخصص روانپزشکی کودک ،نوجوان و خانواده - هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
درباره وبلاگ


دکتر هادی خداپرست عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

مدیر وبلاگ : هادی خداپرست
مطالب اخیر
نویسندگان

تشخیص:

پاتولوژیست گفتار(گفتار درمانگر ) برای ارزیابی و درمان نیاز می باشد.در صورت شک به این مشکل ارزیابی را به تاخیر نیاندازید.

گرچه تشخیص با پاتولوژیست گفتار و زبان است والدین و آموزگاران میتوانند چه در ارزیابی و چه در طرح ریزی و کاربرد درمان کمک کننده باشند.

کارشناسان دیگری که نیز ممکن است چه در ارزیابی و چه در درمان بویژه در ارتباط با مواد و موضوعات آموزشی مفید باشند شامل : درمانگر آموزشی    educational therapist، معلم سرخانه و کارشناس وسایل و تجهیزات کمک آموزشی است.

ممکن است تستهای ارزیابی شنوایی و بینایی ،ارزیابی جهت اختلالات یادگیری خاص و عملکرد شناختی (تفکر و هوش ) نیاز باشد.

عوارض ثانویه :

مبتلایان ممکن است شواهد یاس و ناامیدی ، کج خلقی و افسردگی را نشان دهند زیرا نمیتوانند عقاید خود را مطرح کنند و به همین خاطر کودک از نظر اجتماعی منزوی و کناره گیر میشود.مسایل هیجانی در زمینه ضعف تجسم نفس و اعتماد به نفس ممکن است پیش آید.

اختلالات همراه احتمالی :

-          تاخیر شاخص های مربوط به رشد

-          اختلال تلفظ

-          اختلالات هماهنگی حرکتی مربوط به رشد

-          بی اختیاری ادرار

-          اختلالات یادگیری خاص مثل نارساخوانی و همینطور اشکال در مهارتهای درکی یا شناختی و پردازش نمادها با ترتیبی خاص

-          اختلال توجه و تمرکز (تا 50 % ) و همینطور اختلالات رفتاری گسلنده

تشخیص های افتراقی :

-          کودکانی که دیر زبان باز میکنند  late – talkers  : بعضی بچه ها دیرتر به شاخص های زبانی میرسند یعنی حتی تا 3 سالگی زبان باز نمیکنند. اینها در نهایت به همتایان خود میرسند.کودکانیکه بعد از این هنوز مشکل دارند ممکن است شایسته دریافت تشخیص اختلال بیانی و یا دیگر تخریب های زبانی باشند.

-          محرومیت های محیطی

-          نوع اکتسابی این اختلال : بطور کلی اختلال زبان بیانی در کودکان بیشتر منشا رشدی دارد ولی نوع اکتسابی آن میتواند ناشی از  آسیب مغزی به علت ضربه ، آسیب عروقی مغز (  stroke  ) ، تشنج و یا مسایل عصبی دیگر باشد.برخلاف نوع مربوط به رشد که کودک از ابتلا مشکل داشته در نوع ثانویه توانایی قبلی تولید کلام (گفتاری و نوشتاری ) از بین میرود که گاهی به آن  آفازی بیانی (  expressive aphasia) و یا آفازی غیر روان ( non – influent aphasia )   میگویند که این نوع به نسبت در کودکان بزرگتر شایعتر است.

-          اختلال زبان دریافتی – بیانی: در اینجا اشکال در درک و فهم زبان و هم اشکال در بیان زبان وجود دارد.افراد با اختلال زبان بیانی گرچه بطور کلی فهم کلامشان خوب است ولی معمولا درجاتی از اختلال دریافتی زبان هم دارند ولی در حدی نیست که تشخیص اختلال زبان دریافتی – بیانی درست باشد.مثلا یک کودک 2 ساله با اختلال زبان بیانی میتواند دستورات 2 مرحله ای را انجام دهد ولی ممکن است نتواند اجزاء بدن را نام برد و در 4 سالگی داستانهای تعریف شده توسط بزرگسالان را میفهمد ولی نمیتواند آنها را حتی با نقلی ساده بازگو کند.

-          اختلال تلفظ

-            دیس آرتری :ناتوانی در حرکت صحیح و متناسب عضلات زبان و دهان برای ایجاد گفتار

-          اختلالات طیف اوتیسم: در این بیماران علاوه بر مشکل ارتباط و تکلم ،اشکالات شناختی اساسی وجود دارد.

-          ناتوانی های هوشی :در عقب ماندگی ذهنی اختلال کلی در عملکرد هوشی وجود دارد.ظرفیت هوشی غیر کلامی و عملکرد کودکان مبتلا به اختلال زبان بیانی در حد سن عقلی آنها می باشد.

-          اختلالات یادگیری خاص

-          اختلالات ادغام حسی – حرکتی

-          مشکلات طبی : کسب رشد زبان میتواند توسط مشکلات طبی و روانی دیگر تحت تاثیر قرار بگیرد.

درمان :

بهترین درمان زبان درمانی است . language therapy  .که باید بلافاصله پس از تشخیص شروع شود .

درمان بسته به شدت اختلال ممکن است شامل :

-          درمان انفرادی با خود گفتار درمانگر

-          جلسات گروهی با حضور گفتار درمانگر

-          برنامه مداخله درمانی مبتنی بر مدرسه که از آموزگاران آموزش دیده بعنوان کمک درمانگر استفاده میشود

-          ترکیب جلسات گفتار درمانی با برنامه هایی برای خانه که از والدین برای کمک به فرزندشان استفاده میشود .

رواندرمانی  در صورت قرائن مسائل هیجانی و عاطفی همراه

درمان اختصاصی اختلالات همراه مثل اختلال بیش فعالی همراه کمبود توجه و اختلالات یادگیری خاص



نوع مطلب : اختلال یادگیری، اختلال ارتباطی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 16 مرداد 1396 11:13 ب.ظ
What i don't understood is in truth how you're
not really much more well-appreciated than you might be now.
You're so intelligent. You already know thus considerably when it comes
to this matter, produced me individually consider it
from so many varied angles. Its like men and women aren't involved until it is one thing to
accomplish with Girl gaga! Your own stuffs outstanding.
Always take care of it up!
یکشنبه 15 مرداد 1396 04:08 ب.ظ
Thank you for any other fantastic post. Where else may just anybody get that kind of information in such a perfect
manner of writing? I've a presentation subsequent week, and I am at the look for such
information.
سه شنبه 22 فروردین 1396 11:04 ب.ظ
Greetings! Very helpful advice in this particular article!
It's the little changes which will make the most important changes.
Thanks for sharing!
دوشنبه 21 فروردین 1396 01:27 ب.ظ
Admiring the commitment you put into your website and
in depth information you offer. It's great to come across a blog every once in a while that
isn't the same out of date rehashed information. Wonderful read!
I've bookmarked your site and I'm adding your RSS feeds to my Google account.
یکشنبه 20 فروردین 1396 04:21 ب.ظ
Wow that was strange. I just wrote an really long
comment but after I clicked submit my comment didn't appear.
Grrrr... well I'm not writing all that over again. Anyhow,
just wanted to say wonderful blog!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

کد متحرک کردن عنوان وب




ابزار وب

دریافت کدهای جاوا برای وبلاگ شما

دریافت کدهای جاوا برای وبلاگ شما

جاوا اسكریپت