تبلیغات
دکتر خداپرست کلینیک اعصاب و روان مهر 02143018 و کلینیک پگاه 02122887579 - ادامه مطلب درباره کودکان مبتلا به بیماری دیس پراکسی
دکتر خداپرست کلینیک اعصاب و روان مهر 02143018 و کلینیک پگاه 02122887579
فوق تخصص روانپزشکی کودک ،نوجوان و خانواده - هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دکتر هادی خداپرست عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

مدیر وبلاگ :هادی خداپرست
مطالب اخیر
نویسندگان

مشکلات دیگر :

تا 50 % مبتلایان اختلال نقص در توجه ، تمرکز به همراه بیش فعالی دارند.اختلالات یادگیری دیگر و اختلالات ارتباطی (زبان و گفتار ) شایع است.ممکن است اشکال در حافظه بویژه حافظه کوتاه مدت وجود داشته باشد که باعث اشکال در بخاطر آوردن دستورات و فرامین ،اشکال در تنظیم وقت و زمان و رعایت های حدود و محدودیتهای زمانی ،تمایل به گم کردن اشیاء و یا فراموشی انجام تکالیفی شود که نیازمند بخاطر سپردن مراحل انجام آن در یک ترتیب خاص می باشد( نظیر آشپزی)، می گردد.در حالیکه افراد دیگر ممکن است این مشکلات را به درجاتی تجربه کنند در مبتلایان به این اختلال چنین مشکلاتی اثر قابل توجهی روی زندگی جاری آنان دارد .معهذا با وجود اشکال در حافظه کوتاه مدت ،بسیاری از اینها حافظه دراز مدت خوبی دارند و از طرف دیگر بسیاری می توانند در محیطی ساختار یافته که تکرار روتین ها باعث به حداقل رساندن اشکال مرتبط با مدیریت زمان میشود ،نفع برند زیرا آنها را قادر می سازد که آن را به حافظه دراز مدت منتقل کنند.افراد با دیس پراکسی ممکن است اختلال فرایندهای حسی نیز داشته باشند که می تواند بصورت حساسیت بیش از حد و یا کمتر از حد نسبت به محرک های حسی نظیر لمس ،صدا و بو باشد چنین چیزی ممکن است خود را در عدم تحمل به لمس بافت های خاص نظیر کاغذ سمباده و عدم تحمل به غذاهای با قوام خاص و یا لمس شدن توسط دیگری در موارد( حساسیت بیش از حد به لمس ) نشان دهد.ممکن است نیازمند کاربرد مستمر عینک های آفتابی باشند زیرا نور خورشید در آنها ایجاد ناراحتی می کند.بیزاری از موزیک های بلند و محیط های با قیل و قال نمونه ای از تظاهرات افراد با حساسیت بیش از حد شنوایی است .افرادیکه دارای حساسیت بیش از حد نسبت به درجه حرارت هستند در جاهایی که بطور غیر معمول سرد یا گرم هستند ،احساس راحتی میکنند .حساسیت کمتر از حد نسبت به محرک ها نیز ممکن است باعث ایجاد مشکل شود . کم حسی نسبت به درد ممکن است باعث آسیب به خود شود. بعضی مبتلایان به بعضی از محرک ها حساسیت کمتر از حد و نسبت به بعضی دیگر از محرک ها حساسیت بیش از حد دارند که این وضعیت بطور شایع با وضعیت های طیف اوتیسم همراه است.افراد مبتلا گاهی در تنظیم اطلاعات حسی که بدنشان بطور مستمر ارسال میکند مشکل دارد که این خود باعث میشود که نسبت به حملات پانیک حساس باشند. داشتن دیگر صفات اوتیستیک ( که در مبتلایان به دیس پراکسی و دیگر وضعیتهای مرتبط شایع است ) ممکن است در حملات پانیک القا شده توسط محرک های حسی سهیم باشد. دیس پراکسی ممکن است باعث مشکلاتی در درک فاصله و سرعت اشیاء و افراد شود. چنین چیزی ممکن است باعث مشکلاتی در حرکت بین جمعیت در جاهای شلوغ و یا هنگام عبور از عرض خیابان یا جاده شود که این به نوبه خود رانندگی را مشکل و حتی امکان ناپذیر میکند. بسیاری از مبتلایان حتی در بزرگسالی در افتراق چپ و راست مشکل دارند و در کل احساس کمی از جهت یابی دارند . افراد با دیس پراکسی مشکلات کما بیشی در انجام کارهای جسمانی دارند . خستگی پذیری در آنها شایع است که به علت اتلاف انرژی در انجام درست کار می باشد.بعضی از آنها از هایپوتونی رنج میبرند و در اینها این تون پایین عضلانی است که باعث دیس پراکسیا میشود. افراد با این وضعیت ممکن است قدرت و توان کارکرد عضلانی پایینی (حتی در مقایسه با دیگر مبتلایان به دیس پراکسی ) داشته باشند و بسته به شدت هایپوتونی حتی ساده ترین فعالیت جسمی ممکن است باعث خستگی پذیری و ناراحتی شود . از طرف دیگر این هیپوتونی ممکن است اشکال در تعادل را بدتر کند . در نظر داشته باشیم که عقب ماندگی ذهنی میتواند بصورت همراه وجود داشته باشد و در تشخیص افتراقی هم مهم است .

همپوشی با دیگر وضعیتها :

تمام مشکلات مشاهده شده در این تشخیص ممکن است مربوط به خود اختلال نباشد بلکه مربوط به اختلالات همراه مانند نارسا خوانی ،اختلال یادگیری ریاضی ،دیگر اختلالات یادگیری ویژه ،اختلالات زبان و گفتار و اختلالات طیف اوتیسم باشد.از طرف دیگر دست و پا چلفتی بودن در کودکان با اختلالات یادگیری ،اختلالات ارتباطی ،اختلال کمبود توجه همراه بیش فعالی و اختلال رفتار گسلنده ممکن است دیده شود.

ارزیابی تشخیصی :

در بررسی سابقه رشدی از زمان کسب شاخص های رشد حرکتی مانند چهار دست و پا رفتن ،ایستادن ،راه رفتن و .... پرسیده شود .کودک ممکن است در رسیدن به شاخص های حرکتی تاخیر نشان دهد .از کیفیت تعادل و نظم و ترتیب حرکات جسمی ،حساسیت لمسی و انواعی از ویژگیهای مربوط به راه رفتن پرسیده شود. بیمار معمولا در حرکات درشت و ظریف دست و پا ناشیگری نشان میدهد و اصطلاحا دست و پا چلفتی است ولی تخریب کلی نشان نمیدهد .ممکن است دارای نقص هایی نظیر بد خطی و انداختن مکرر اشیاء از دست داشته باشد.کودکان مبتلا ممکن است از نظر حرکتی شبیه بچه های کوچکتر از سن خود باشد.این نقص ها برای سن زمانی و عقلی کودک قابل توجه بوده و در عملکرد روزمره در کار و تحصیل تداخل می نماید.تخریب حرکتی در این افراد مبتنی بر یک اختلال طبی نظیر فلج مغزی ،دیستروفی عضلانی یا یک اختلال عصبی عضلانی دیگر قابل توجیه نیست . کودکان دست و پا چلفتی در ورزشها مهارتی ندارند و ممکن است از نظر اجتماعی منزوی باشند.در طی شرح حال از جنبه های دیگر رشد نیز پرسیده شود . این جنبه ها نیز ممکن است توسط این اختلال متاثر شده باشند و از طرف دیگر آگاهی از این زمینه ها میتواند در طی فرایندهای درمانی مانند کاردرمانی ،فیزیوتراپی ،گفتار درمانی و یا آموزش روانشناختی بکار گرفته شود.برای تشخیص مشاهده مستقیم فعالیتهای حرکتی اهمیت دارد.در معاینه گاهی ناهنجاریهای خفیف رفلکسی و سایر نشانه های عصبی ملایم ( soft  ) مشاهده میشود.

تشخیص افتراقی با وضعیتهای طب عمومی :

شامل فلج مغزی ،حوادث عروقی مغز ،همی پلژی ،دیستروفیهای عضلانی ،اختلالات تشنجی ،اسپینابیفیدا،اختلالات تیک و آسیبهای ضربه ای مغز می باشد.

 درمان :

مداخلات و رویکردهای درمانی عمده عبارتند از :

-          رویکرد معطوف به نقص  deficit oriented  :رویکردی سنتی است و شواهد تاثیر آن غیر قطعی است .این مداخلات درمانی مبتنی بر این مفهوم است که عملکرد حرکتی مرتبط با کفایت و عملکرد درست سیستم عصبی و عصبی – اسکلتی است و اختلال عملکرد ناشی از رشد غیر طبیعی و یا آسیب دیده یکی از این سیستم ها باعث بروز این مشکل شده است و هدف این مداخله درمانی بهبودی این سیستم هاست.در این رویکرد فرض بر این است که اشکال در سیستم های حسی ،حرکتی ،حسی – حرکتی یا سیستم های ادغام و ائتلاف حسی وجود دارد و هدف درمان بهبودی عملکرد این اعمال جسمی می باشد.تئوریهای این رویکرد درمانی شامل : درمان رشد عصبی (neurodevelopmental therapy ) درمان ادغام حسی ( sensory integrative therapy ) درمان ادراکی – حسی حرکتی ­و درمان فرایند نگر ، میباشد. در عمل این درمان مشتمل بر آموزش حرکتی –ادراکی ،روشهای نوروفیزیولوژیک تمرین برای اختلال عملکرد حرکتی و روشهای آموزش فیزیکی تعدیل شده میباشد.

-          رویکرد وظیفه نگر  : این رویکرد مبتنی بر تئوریهای کنترل حرکتی و یادگیری حرکتی است که رویکردی جدیدتر است . تئوریهای روز دنیا درباره دانش حرکت بر این باور است که عملکرد حرکتی ناشی از تعامل پویا بین سیستم های بسیاری است (نه فقط درون دادهای حسی ) که شامل بدن ،محیط و تکلیف یا وظیفه میباشد از این نوع تمرکز درمانی روی وظیفه و مهارتی خاص مانند دست نویسی و رویکرد والد- معلم که بیمار ،عملکرد بیمار و مشکل گشایی او را در نظر دارد. شواهد پژوهشی حمایت خوبی از آن دارد و مرهون روانشناسی رفتاری ،روانشناسی شناختی ،علم حرکت و کاردرمانی است و مبتنی بر تئوریهای یادگیری می باشد.طبق این مدل کسب مهارتهای عملی از طریق فرایندهای شناختی مانند اکتشاف هدایت شده ( guided discovery) و کاربرد استراتژی  ( strategy use ) امکان پذیر است.

-          رویکرد جامع (global) برخاسته از مرور فراگیر و جامع تمام منابع می باشد.

-          درمان اختلالات همراه بخصوص اختلالات یادگیری دیگر ،اختلالات زبان و گفتار ،درمان مسائل رفتاری و هیجانی اولیه و ثانویه لازم است.

-          مشاوره با والدین برای آگاه کردن و کاهش اضطراب و نگرانی آنها کمک کننده است و اینکه چگونه میتواند به کودک کمک کند و به چه منابعی و چگونه دسترسی داشته باشد.





نوع مطلب : اصلی،  مطالب پی در پی(سریال)، اختلال حرکتی، اختلالات مربوط به رشد، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 5 آذر 1391
جمعه 17 آذر 1396 07:02 ب.ظ
Hello! I've been following your site for a while
now and finally got the bravery to go ahead and give you a
shout out from Dallas Texas! Just wanted to tell you keep up the
excellent job!
شنبه 18 شهریور 1396 06:08 ب.ظ
Thanks a bunch for sharing this with all people you actually recognise what you're talking approximately!
Bookmarked. Please additionally seek advice from
my web site =). We could have a link alternate contract among us
سه شنبه 17 مرداد 1396 10:30 ق.ظ
Can I simply just say what a relief to find somebody who truly knows what
they are talking about on the net. You definitely realize how to bring a problem to light and make it important.
More and more people need to check this out and understand this side of your story.

It's surprising you're not more popular since you definitely possess the gift.
یکشنبه 4 تیر 1396 11:06 ب.ظ
ریشه از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن مناسب اصل آیا نه نشستن درست با من پس
از برخی از زمان. جایی در سراسر پاراگراف شما در واقع موفق به من مؤمن
متاسفانه تنها برای کوتاه در حالی
که. من هنوز کردم مشکل خود را با جهش در منطق و شما ممکن است را خوب به پر کسانی که شکاف.
اگر شما در واقع که می توانید انجام من
را قطعا تا پایان مجذوب.
یکشنبه 31 اردیبهشت 1396 02:13 ق.ظ
Pretty! This has been a really wonderful article. Many thanks for providing this info.
جمعه 1 اردیبهشت 1396 06:56 ق.ظ
I have to thank you for the efforts you have put in writing
this blog. I am hoping to check out the same high-grade content from
you in the future as well. In fact, your creative writing abilities has motivated
me to get my very own website now ;)
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

کد متحرک کردن عنوان وب




ابزار وب

دریافت کدهای جاوا برای وبلاگ شما

دریافت کدهای جاوا برای وبلاگ شما

جاوا اسكریپت