تبلیغات
دکتر خداپرست کلینیک اعصاب و روان مهر 02143018 و کلینیک پگاه 02122887579 - توضیح انواع اختلالات یادگیری - ارتباطی
دکتر خداپرست کلینیک اعصاب و روان مهر 02143018 و کلینیک پگاه 02122887579
فوق تخصص روانپزشکی کودک ،نوجوان و خانواده - هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دکتر هادی خداپرست عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

مدیر وبلاگ :هادی خداپرست
مطالب اخیر
نویسندگان

توضیح انواع اختلالات یادگیری – ارتباطی

1-     اشکال در خواندن :نارسا خوانی :اختلال خواندن مربوط به رشد:DYSLEXIA :ALEXIA : DEVELOPMENTAL READING DISORDER:

عبارتست از اشکال در فهم و شناخت واژه ها و خواندن .این نقص متناسب با هوش کودک و یا شرایط طبی (مانند یک اختلال عصبی و یا یک مشکل حسی )نیست .

این مشکل زمانی اتفاق می افتد که مغز نمیتواند بطور صحیح و درستی نمادهای نوشتاری خاص را شناخته و فرایند سازی کند .بطور کلی نشانه های این اختلال ممکن است مشتمل باشد بر :

-          اشکال در تعیین معنی یک جمله ساده (محتوای عقیده ).

-          اشکال در فراگیری شناسایی لغات نوشتاری.

-          اشکال در شناخت واژه های هم صدا و هم آوا .

تظاهرات :

پیشرفت در خواندن زیر سطح مورد انتظار برحسب سن ، آموزش و هوش کودک است.برای تشخیص باید این مشکل باعث ایجاد اختلال در پیشرفت تحصیلی یا فعالیت روزمره زندگی که با خواندن ارتباط دارد،شود.

این کودکان موقع خواندن اشتباهات مکرر شامل حذف کردن ،اضافه و یا دگرگون ساختن کلمات دارند.در تفکیک کردن حروف از هم مشکل دارند ،بخصوص حروفی که شبیه هم هستند و یا فقط از نظر جهت یابی فضایی و طول خطوط و تعداد نقاط با هم تفاوت دارند.

اینها مشکلاتی مربوط به بخاطر آوردن ،پردازش دستورالعملهای پیچیده دستوری و استنباط و استتنتاج دارند.سرعت خواندن آنها کند است و فهم کمتری از آنچه که میخوانند دارند.فراموشکاری باعث میشود که کودک صداهای حروف را بخاطر نیاورد.گاهی حروف را پس و پیش میکنند.بخاطر این اشکال در روخوانی آنها در کلاس از خواندن در حضور جمع استقبال نمیکنند .توانایی آنها برای رونویسی خوب است ولی اگر اشکال در زبان نوشتاری نیز داشته باشند از نوشتن سر کلاس نیز دلخوشی ندارند.همه آنها اشکال در هجی کردن دارند .

نارساخوانی جزء اختلالات یادگیری مبتنی بر زبان میباشد زیرا خواندن بخشی از زبان شفاهی است.

این اختلال غالبا همراه با دیگر اختلالات یادگیری ،اختلالات زبان و تکلم و اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه و تمرکز می باشد.

تشخیص :

گرچه در موارد شدید این اختلال در کلاس اول (6 سالگی )نیز مشخص می شود ولی معمولا بیشتر با پیشرفت و سنگینتر شدن موارد آموزشی از کلاس دوم به بعد مشخص میشود.

برای تشخیص باید علل دیگری که باعث اشکال در خواندن میشود مانند اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه و تمرکز ،مشکلات هیجانی و عاطفی ،موارد استرس زا مربوط به خانه یا مدرسه ،عقب ماندگی ذهنی ،بیماریهای مغز و طبی بدن،عوامل فرهنگی – آموزشی خاص و دیگر اختلالات یادگیری –زبان که در آن مشارکت احتمالی دارند کنار گذاشته شود.

یک معاینه طبی کامل معاینه عصبی لازم است .

از مراحل رشد کودک و عملکرد اجتماعی و مدرسه ای او پرسیده شود.

اخذ سابقه خانوادگی که آیا اشخاص دیگری نیز در فامیل این اختلال را دارند پرسیده شود.

تستهای روانشناختی و روانی – آموزشی نیز در صورت لزوم ممکن است انجام شود.

درمان:

هر فرد با این اختلال نیازمند استراتژی درمانی متفاوتی است و باید یک طرح آموزشی خاص برای هر فرد ریخته شود.درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد :

-          آموزش اضافی کمکی که آموزش بهبود بخش (remedial) نیز نامیده میشود.

-          آموزش خصوصی

-          کلاسهای خاص روزانه

یک روش معمول برای آموزش کمکی روش ساموئل اورتون است.به لحاظ اینکه مشکل این کودکان در کاربرد با حروف و سیلابها است، این روش و روشهای مشابه ابتدا تسلط بر واحدهای صوتی ساده و سپس ترکیب این واحدها بصورت کلمات و جملات را می آموزد.

گفتار درمانی در صورت اشکال در زبان و گفتار توصیه میشود.

در صورتی که کودک اشکال بیش فعالی همراه با نقص در توجه و تمرکز دارد درمان اختصاصی برای آن صورت گیرد.

به لحاظ اینکه بسیاری از مبتلایان اعتماد به نفس پایین دارند .برای بهبود اعتماد به نفس آنها و همینطور درمان مسائل هیجانی و رفتاری مشاوره روانشناختی و درمان مقتضی به عمل آید مثلا تقویت مثبت برای بهبودی اعتماد به نفس آنها کمک کننده است.

پیش اگهی :

در صورتی که درمان اختصاصی به عمل آید پیش آگهی این مشکل خوب است ولی در صورت ادامه مشکل ،مشکلات رفتاری و هیجانی و از دست دادن اعتماد به نفس ممکن است پیش آید .در صورت ادامه این مشکل و رسیدن آن به بزرگسالی ممکن است اشکال در عملکرد شغلی که وابسته به روخوانی باشد پیش آید.





نوع مطلب : اصلی،  مطالب پی در پی(سریال)، اختلال یادگیری، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 15 آذر 1391
جمعه 13 مرداد 1396 06:04 ب.ظ
Howdy! This is my 1st comment here so I just wanted
to give a quick shout out and say I genuinely enjoy reading your blog posts.
Can you suggest any other blogs/websites/forums that
go over the same topics? Thanks for your time!
یکشنبه 31 اردیبهشت 1396 02:07 ق.ظ
Have you ever considered publishing an e-book or guest authoring on other sites?
I have a blog based on the same ideas you discuss and would love to
have you share some stories/information. I know my subscribers would value your work.
If you're even remotely interested, feel free
to shoot me an e mail.
دوشنبه 21 فروردین 1396 04:26 ب.ظ
Howdy! I simply want to offer you a huge thumbs up for the excellent information you have right here on this post.
I am returning to your blog for more soon.
یکشنبه 20 فروردین 1396 05:09 ق.ظ
Hey There. I found your blog using msn. That
is a very smartly written article. I'll be sure to bookmark
it and return to learn more of your useful info. Thanks for the post.
I will certainly comeback.
جمعه 18 فروردین 1396 01:31 ب.ظ
Hello there! I simply wish to give you a big
thumbs up for your excellent info you've got right here on this post.
I'll be coming back to your web site for more soon.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

کد متحرک کردن عنوان وب




ابزار وب

دریافت کدهای جاوا برای وبلاگ شما

دریافت کدهای جاوا برای وبلاگ شما

جاوا اسكریپت