تبلیغات
دکتر هادی خداپرست (فوق تخصص روانپزشکی اطفال)کلینیک مغز و اعصاب و روان مهر 02143018 - ارزیابی و تشخیص اوتیسم در کودکان
 
دکتر هادی خداپرست (فوق تخصص روانپزشکی اطفال)کلینیک مغز و اعصاب و روان مهر 02143018
فوق تخصص روانپزشکی کودک ،نوجوان و خانواده - هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
درباره وبلاگ


دکتر هادی خداپرست عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

مدیر وبلاگ : هادی خداپرست
مطالب اخیر
نویسندگان
چهارشنبه 15 آذر 1391 :: نویسنده : هادی خداپرست

ارزیابی و تشخیص :

    -     اخذ شرح حال و سابقه :

در شرح حال سبک اجتماعی چنین بیمارانی "فعال اما غیر عادی " است.سن شروع اوتیسم تقریبا همیشه زیر 3 سالگی است.بطور معمول والدین بین سنین 18-12 ماهگی که کودک رشد زبانی و کلامی پیدا می کنند ،نگران میشوند.ممکن است این نگرانی به وجود آید که نکند کودک "کر " است ولی از طرف دیگر والدین می بینند که کودک نسبت به سر و صداهای کلامی محیطی حساس بوده ،واکنش نشان میدهند مثلا موسیقی را دوست دارند. ممکن است والدین بگویند اینها در بچگی ،کودکان خوبی بوده اند و درخواستی نداشته اند. گاهی والدین ابراز می کنند که کودک در ابتدا رشد کلامی قابل قبولی داشته است و بدنبال واقعه ای مثل از دست دادن شیء یا فرد محبوب ،سرکار رفتن مادر و یا یک واقعه ترسناک ،پیشرفت تکلم کودک متوقف شده است و یا پسرفت کلامی پیدا کرده اند .

شیر خواری که رشد طبیعی دارد از بدو تولد به محیط اجتماعی علاقمند است و این علاقمندی مبنای مهمی برای کسب دیگر مهارتها میباشد.کاهش این علاقمندی در کودکان اوتیستیک را در عدم و یا رشد ناقص دلبستگی (attachment) و توجه مشترک  (joint attention)  و دیگر جنبه های تعامل اجتماعی میبینیم .ممکن است در بازیهای معمول که در یک شیرخوار طبیعی دیده میشود وارد نشوند،اشکال در تقلید داشته باشند،و وقتی بزرگتر میشوند وارد بازیهای کودکانه نشوند.درجات تخریب با توجه شدت بیماری فرق میکند و علاقمندی اجتماعی ممکن است طی زمان افزایش یابد.

تاخیر در کسب زبان شایعترین شکایتی است که باعث ارجاع کودک میشود.50-30% یا صحبت نمیکنند و یا فقط عبارت دیگران را اکو میکنند.اختلال تکلم آنها ممکن است شبیه کودکان با اختلال صرف در زبان و کلام باشد ولی در گروه اخیر انگیزه قابل مشاهده ای برای ارتباط غیر کلامی وجود دراد .

در اینها ناتوانی قابل توجهی برای الگوی معمولی بازی تخیلی  imaginative  و نمادین  symbolic  با اسباب بازیها وجود دارد.استفاده از اسباب بازیها غیر عملکردی است مثلا از ماشین اسباب بازی بصورت نمادین استفاده نمیکنند بلکه فقط با چرخهای آن بازی میکنند .

در اینها رفتارهای آدابی  و تکراری غیر عملکردی زیاد دیده میشود مثلا دور خود میچرخند ،با دستان خود حرکاتی مانند بال زدن نشان میدهند ،ضربه می زنند و می پرند .

وقتی که بزرگتر میشوند رفتارهای شبه وسواسی در اینها بیشتر دیده میشود و ممکن است تحمل تغییر در محیط و یا تغییر در عادتهای روزمره را نداشته باشند.


·         در اخذ شرح حال باید از تظاهراتی که در تشخیص افتراقی مهم هستند پرسیده شود .تکرار می کنیم علایم مشخصه اوتیسم در سبک پاسخدهی اجتماعی ،مهارتهای زبان و گفتار،پاسخ غیر معمول نسبت به محیط ،نوع بازی و رفتارهای تکراری و وسواس گونه است.

·         سابقه بارداری و مسائل دور و بر زایمان پرسیده شود.

·         سابقه رشدی اولیه :بررسی سطح کلی رشد و کسب شاخصهای رشدی مهم است.علایم مشخصه اوتیسم با توجه به سطح رشدی کودک ارزیابی میشود.کسب مهارتهای کلامی و زمانبندی آن پرسیده شود.ارزیابی تکلم ،زبان و ارتباط.کاربرد واقعی زبان دریافتی و بیانی ارزیابی شود.ارتیکولاسیون و مهارتهای دهنی- حرکتی ارزیابی شود.

             مهارتهای حرکتی ،نقاط ضعف و قوت کودک ،علایق بخصوص او نیز ارزیابی شود زیرا در طرح درمانی موثر است.

·         شرح حال طبی:از نقایص حسی مانند مشکلات بینایی و شنوایی پرسیده شود.سابقه ایمونوزاسیون ،آلرژیها و پاسخ غیر معمول به داروها ،سابقه مصرف دارو بعلت مشکلات جسمی و سابقه ضربه به سر پرسیده شود.از تشنج احتمالی و از پسرفت متعاقب آن پرسیده شود.

ü      معاینه وضعیت روان :

به لحاظ تاثیر محیط روی رفتار کودک در صورت امکان هم در محیط کمتر ساختاریافته نظیر خانه و مدرسه و هم در محیط بیشتر ساختاریافته معاینه شود.به موضع و نگرش کودک نسبت به محیط و درمانگر ،به تماس چشمی ،به کاربرد واقعی کلام (بیانی و دریافتی ) توجه شود ،به رفتارهای تکراری کودک مانند رفتارهای کلیشه ای بخصوص در دستان توجه شود .

ü      معاینه جسمی :

از نظر علایم و نشانه های بیماریهای طبی بررسی شود. بدن از نظر علایم بدشکلی (دیس مورفیک )کاوش شود. دور سر اندازه گیری شود.معاینه نورولوژیک به عمل آید.

سابقه خانوادگی :ازنظر سابقه اختلالات اوتیسم ،اختلالات تکلم و گفتار ،ناتواناییهای یادگیری و دیگر اختلالات روانپزشکی در خانواده ارزیابی به عمل آید.

سابقه مداخلات انجام شده شامل دارویی ،آموزشی ،رفتاری ،شناختی.درمانگر باید کیفیت ،شدت ،تناسب و پاسخدهی کودک به این مداخلات را بسنجد.

ü      ارزیابی روانشناختی :ابزارهایی که بطور شایع بکار میرود شامل 1-  autism behavior checklist   و تستهای غربالگری که توسط معلم پر میشود.   2- childhood autism rating scale      3- autism diagnostic interview-revised     4 - autism diagnostic observation schedule       بقیه تستها شامل :* developmental – intelligence testing  برای کسب کلی عملکرد و برای برنامه ریزی طرح درمانی و توانبخشی آگاهی از بهره هوشی(عملکرد کلامی و غیر کلامی )

*ارزیابی عملکردهای انطباقی (adaptive skills ) برای طرح ریزی تقدم ها و تاخر ها در طرحدرمانی نیاز است.

* ازمونهای عصبی-روانشناختی (neuropsychologic ) و مدارج (achievement) ممکن است نیاز باشد.

*ارزیابی تکلم – زبان و ارتباط (speech language communication assessment )، ارزیابی مخزن لغات ،کاربرد واقعی زبان (دریافتی و بیانی ) و تلفظ انجام شود.

*مهارتهای پراگماتیک ارزیابی شود.





نوع مطلب : اصلی،  مطالب پی در پی(سریال)، اوتیسم در کودکان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 16 مرداد 1396 02:56 ق.ظ
Thanks for your marvelous posting! I actually enjoyed
reading it, you can be a great author.I will be sure
to bookmark your blog and will eventually come back sometime soon. I want to encourage one to continue
your great writing, have a nice day!
یکشنبه 15 مرداد 1396 03:16 ب.ظ
Very soon this website will be famous amid all blogging and site-building users, due to it's good posts
شنبه 7 مرداد 1396 11:26 ق.ظ
We stumbled over here by a different page and thought
I may as well check things out. I like what I see so i am just following you.
Look forward to finding out about your web page again.
جمعه 18 فروردین 1396 03:20 ب.ظ
Woah! I'm really enjoying the template/theme of this website.
It's simple, yet effective. A lot of times it's very
difficult to get that "perfect balance" between usability and appearance.
I must say you have done a very good job with this.
In addition, the blog loads super quick for me on Internet explorer.
Exceptional Blog!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

کد متحرک کردن عنوان وب




ابزار وب

دریافت کدهای جاوا برای وبلاگ شما

دریافت کدهای جاوا برای وبلاگ شما

جاوا اسكریپت