تبلیغات
دکتر خداپرست کلینیک اعصاب و روان مهر 02143018 و کلینیک پگاه 02122887579 - ادامه مطلب در مورد عقب ماندگی ذهنی
دکتر خداپرست کلینیک اعصاب و روان مهر 02143018 و کلینیک پگاه 02122887579
فوق تخصص روانپزشکی کودک ،نوجوان و خانواده - هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دکتر هادی خداپرست عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

مدیر وبلاگ :هادی خداپرست
مطالب اخیر
نویسندگان

ویژگیهای بالینی :

عملکرد هوشی مرزی دیر تشخیص داده میشود و همانطور که ذکر شد بعضی از منابع شیوع آنرا تا 7-6% جمعیت برآورد میکنند . با وجود اینکه در بعضی از حوزه ها ممکن است حتی عملکرد بالاتر از معمول داشته باشند در بعضی از حوزه های دیگر به گونه ای پایینتر از حد معمول نشان میدهند که باعث اختلال عملکرد تحصیلی ،ارتباطی ،اجتماعی و شغلی میشود. در حوزه آموزشی اینها ممکن است تا سالهای راهنمایی نیز بالا بیایند ولی مشکل گشایی ،خلاقیت و ابتکار آنها کم است و در ارتباطات اجتماعی خام و ناپخته عمل میکنند اینها درصورتیکه در محیط غنی و پربار قرار بگیرند و آموزش خوبی داشته باشند می توانند با وابستگی ،سرپرستی و حمایت کمی زندگی نسبتا مستقلی داشته باشند . کودکان با عقب ماندگی خفیف درصد بالایی (تا 85%) کودکان عقب مانده ذهنی غیر آنانی که عملکرد هوشی مستقل دارند را شامل میشود.اینها آموزش پذیر (educable ) هستند . این مدل الگوی خانوادگی دارد و ذکر شده است که این عقب ماندگی است که با محدودیت روانی اجتماعی ارتباط دارد که این امر اگر صحت داشته باشد بنظر میرسد که بیشتر مرتبط با عملکرد هوشی مرزی باشد.

کودکان با عقب ماندگی خفیف ممکن است تا قبل از ورود به مدرسه مشخص نشوند و در مدرسه هم میتوانند تا سالهای بالای ابتدایی پیش روند و گاها می توانند مهارتهای شغلی را تا اندازه ایکه برای تامین زندگیشان کافی باشد به دست آورند.

کودکان با عقب ماندگی متوسط حدود 10 % افراد با عقب ماندگی ذهنی غیر شامل بر عملکرد هوشی مرزی را در بر میگیرد. اینها تربیت پذیر هستند ( trainable )احتمال اینکه از کلاس دوم فراتر روند کم است اینها در محیط حمایت کننده میتوانند در انجام بعضی از تکالیف شغلی کارایی داشته باشند.

افراد با عقب ماندگی ذهنی شدید حدود 4-3 % افراد عقب مانده غیر عملکرد هوشی مرزی را شامل میشود.اینها اکثرا قبل از ورود به مدرسه مشخص میشوند و نیازمند سرپرستی گسترده هستند.

افراد با عقب ماندگی عمیق حدود 2-1 % افراد با عقب ماندگی ذهنی غیر مشمول بر عملکرد هوشی مرزی را در بر میگیرد.اینها با وجود اینکه در بزرگسالی ممکن است بعضی مهارتهای ساده اولیه خودیاری (مانند کنترل ادرار و مدفوع و غذا خوردن )را کسب کنند ولی همیشه نیازمند مراقبت دائم پرستاری هستند .

در افراد با عقب ماندگی ذهنی رفتار یا تیپ شخصیتی خاصی وجود ندارد پایین بودن اعتماد به نفس در انها شایع است در یک سوم تا دو سوم آنها ممکن است یک اختلال روان همزمان وجود داشته باشد .

همینطور ما کودکان ما بهره هوشی زیر 70 و وجود علایم اوتیستیک را صرفا جزو زیر گروه عقب مانده ذهنی همراه با تظاهرات اوتیستیک تقسیم بندی میکنیم.

تشخیص :

-          شرح حال:در شرح حال به سابقه خانوادگی ،سابقه حاملگی پرخطر ،مسائل قبل ،طی و بعد از تولد و همینطور سابقه زمینه اجتماعی و فرهنگی خانواده توجه میکنیم .

-          معاینه جسمی

-          معاینه عصبی

-          بررسی ازمایشگاهی : مانند آنچه که در اختلال عملکرد شناختی و انطباقی جدید و پیشرونده مطرح شد

سیر و پیش آگهی :

اکثرا تخریب هوشی زمینه ای بهبود نمی یابد ولی سطح انطباقی در محیط پربار و حمایتگر بهتر میشود.

درمان :

بهترین درمان پیشگیری است. برخی پزشکان ورود به درمان این بیماران را بیفایده و بیهوده میدانند زیرا مطرح میکنند که نمی توان تخریب هوشی زمینه ای را بهبود بخشید ولی هدف نهایی یک پزشک که تنها درمان بیماری نیست بلکه باید به بیمار کمک کرد تا بهترین کیفیت ممکنه از زندگی و عملکرد را بدست آورد و همچنین باید به خانواده (بویژه ) ،مدرسه و جامعه کمک کرد تا به نحو بهتری در مدارا با این مشکل کنار آمده و انرا مدیریت کنند .

درمان باید در یک تیم چند جانبه صورت گیرد که روانپزشک یک عضو با حق مساوی است.افراد این تیم شامل روانپزشک ،روانشناس (بالینی و تربیتی و روانشناس کودکان استثنائی )، گفتار درمانگر ،کار درمانگر ،فیزیوتراپیست ،کارشناس آموزشی کودکان استثنائی و اختلال یادگیری،کارشناس تکنولوژی آموزشی ،کارشناس وسایل کمک آموزشی ،کارشناس علوم شناختی و متخصصین و کارشناسان دیگر میباشد.

رویکردهای کلی درمان در این مبتلایان درگذر زمان تغییر زیادی کرده است و با وجود منسوخ شدن یک مدل ما میتوانیم برای هر بیمار خاص ،بخشی از هر مدل را بکار گیریم.

-          مدل حضانتی (custodial) :این مدل صرفا بر حفاظت و نگهداری و مراقبت تاکید دارد.

-          مدل رویکرد درمانی فعال(active treatment approach): هدف این است که با استفاده از کار کارشناسی و تخصصی به بیمار کمک شود تا به بالاترین سطح تکاملی خود رسیده و بعنوان یک فرد مستقل در متن جامعه (نه در یک محیط منزوی و حفاظت شده ) عملکرد داشته باشد.

-          مدل تحولی (developmental ) : این مدل بیان میدارد که تمام افراد عقب مانده ذهنی صرفنظر ازمیزان و ماهیت اختلال خود میتوانند بیاموزند ولی اینکار را با سرعت خاص خود و روش منحصر به خود انجام میدهند .

-          مدل طبیعی سازی (normalization ):این مدل بیان میدارد که با فراهم سازی الگوها و شرایط زندگی تا حد ممکن نزدیک به شرایط طبیعی و الگوهای موجوددر جامعه میتوان حداکثر کمک را به فرد مبتلا ارائه کرد بدون اینکه الزاما فرد بطور کامل در جامعه در آمیزد و یا عملکردی مشابه با آن جامعه داشته باشد .

-          مدل شمول (inclusion ) : مطرح میکند که ما میتوانیم کودک را در کلاس متناسب با سن او قرار دهیم و در کنار آن خدمات لازم برای جبران محدودیتهای کودک ارائه شود. این ایده نیازمند :

·         آموزش در یک محیط نرمال نه در یک کارگاه جداگانه می باشد که در این محیط حمایت شده آموزش توسط افراد آموزش دیده انجام میشود.

·         همکاری و تشریک مساعی بین آموزگارهای معمولی و خاص (برای ضعفهای احتمالی آموزش ویژه و کمکی ارائه میشود).

·         همزمان سازی (synchronization ) عناوین درسی مورد نظر مثلا وقتی همکلاسیها ریاضی پیشرفته تر را میخوانند به کودک آموزشهای اولیه ریاضی ارائه میشود.

·         استخدام افراد هم سن و سال به عنوان معلم

·         استفاده از کمک کارشناسان دیگر از جمله گفتار درمانگر ،متخصص علوم شناختی ،کارشناس اختلال یادگیری برای بهبود عملکرد در تمام سطوح

 

تفاوتها با تقسیم بندی های رایج دیگر :

1-     در این تقسیم بندی عملکرد هوشی مرزی به عنوان نوعی عقب ماندگی ذهنی تلقی می گردد که علت این است افراد با هوش مرزی به افراد با عقب ماندگی ذهنی شبیه تر هستند و با آنها در یک طیف قرار میگیرند و از نظر درمانی و توانبخشی همان اصول کلی که برای افراد عقب مانده ذهنی مد نظر است با تعدیلاتی برای آنها نیز قابل استفاده است.

2-     در این تقسیم بندی ما اصرار داریم که کودکان با عقب ماندگی ذهنی و بعضی علایم اختصاصی اوتیسمی مانند حرکات کلیشه ای ، اشکال در ارتباط غیر کلامی دو طرفه و اجتماعی مانند تماس چشمی را در بخش عقب ماندگی ذهنی تقسیم بندی کنیم و حداکثر آنها را عقب مانده ذهنی با علایم اوتیسمی اطلاق کنیم .لذا طرح درمانی و توانبخشی که برای این گروه داریم شبیه افراد با عقب ماندگی ذهنی است.





نوع مطلب : اصلی،  مطالب پی در پی(سریال)، عقب ماندگی ذهنی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 20 آذر 1391
شنبه 18 شهریور 1396 02:15 ب.ظ
It's actually a nice and helpful piece of information.
I am glad that you simply shared this helpful info
with us. Please keep us informed like this. Thanks
for sharing.
دوشنبه 30 مرداد 1396 10:52 ق.ظ
For newest news you have to pay a visit the web and on world-wide-web I found this website as a
most excellent web page for newest updates.
دوشنبه 16 مرداد 1396 10:44 ب.ظ
Have you ever considered creating an ebook or guest authoring
on other sites? I have a blog based upon on the same ideas you discuss and would really like to have you share some stories/information. I know my readers would enjoy your work.
If you are even remotely interested, feel free to send me an e mail.
یکشنبه 15 مرداد 1396 02:31 ب.ظ
wonderful put up, very informative. I'm wondering why the
other experts of this sector don't understand this.

You must continue your writing. I am confident, you have a great readers' base already!
یکشنبه 15 مرداد 1396 02:19 ق.ظ
Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could
add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.
I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping
maybe you would have some experience with something like this.
Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward
to your new updates.
شنبه 7 مرداد 1396 12:26 ب.ظ
Admiring the commitment you put into your blog and in depth information you provide.
It's awesome to come across a blog every once in a while that isn't the same
outdated rehashed material. Wonderful read! I've saved your site and I'm adding
your RSS feeds to my Google account.
دوشنبه 21 فروردین 1396 06:08 ب.ظ
I am really glad to read this webpage posts which carries lots
of useful data, thanks for providing these kinds of information.
یکشنبه 20 فروردین 1396 12:48 ب.ظ
Great beat ! I wish to apprentice while you amend your website, how
could i subscribe for a blog site? The account helped me a
appropriate deal. I had been tiny bit familiar of this your broadcast offered shiny transparent concept
جمعه 18 فروردین 1396 10:06 ب.ظ
Right here is the right webpage for everyone who would like to
find out about this topic. You realize so much its almost hard to argue with you (not that I
really will need to…HaHa). You definitely put a fresh spin on a topic that has been discussed for ages.
Great stuff, just wonderful!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

کد متحرک کردن عنوان وب




ابزار وب

دریافت کدهای جاوا برای وبلاگ شما

دریافت کدهای جاوا برای وبلاگ شما

جاوا اسكریپت