تبلیغات
دکتر خداپرست کلینیک اعصاب و روان مهر 02143018 و کلینیک پگاه 02122887579 - ادامه مبحث اختلالات تن و روان (اختلال دفع در کودکان)
دکتر خداپرست کلینیک اعصاب و روان مهر 02143018 و کلینیک پگاه 02122887579
فوق تخصص روانپزشکی کودک ،نوجوان و خانواده - هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دکتر هادی خداپرست عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

مدیر وبلاگ :هادی خداپرست
مطالب اخیر
نویسندگان

ü      اختلالات دفع

آموزش تخلیه:

به نظر میرسد که نگرشهای فرهنگی و اجتماعی در آموزش آداب تخلیه و انتخاب نوع روش مهم است.

زمان پیشنهادی برای شروع آموزش تخلیه ،18 ماهگی و ترجیحا 24 ماهگی است.انتظارات غیر واقع بینانه والدین از اینکه چه زمانی فرزندشان کنترل ادراری یا مدفوعی پیدا کند باعث افزایش استرس کودک و والدین میگردد.

گرچه کودک حتی در 6 ماهگی میتواند شواهدی از کنترل ادراری را نشان دهد و حتی برای مدت کوتاهی از ادرار کردن خودداری کند ، پس از 2 سالگی با سرعتی 2 برابر نسبت به قبل از 2 سالگی میتواند مراحل آموزش تخلیه را طی کرده و به کنترل برسد.

کنترل مثانه به این معنی است که کودک مستمرا مثانه اش را تخلیه میکند و میتواند برای ساعاتی خشک باقی بماند .

برای موفقیت در آموزش تخلیه کودک باید قادر به 3 چیز باشد :

1-     کنترل ارادی عضلات اسفنگتری سیستمهای دفعی  

2-     کودک بتواند نیازهای خود را بطور کلامی و یا به گونه ای دیگر مطرح کند .

3-     کودک تمایل به کنترل تکانه های ادرار یا مدفوع داشته باشد.

بیشتر کودکان یک الگوی نسبتا منظم از 4 تا 9 بار ادرار کردن در روز را نشان میدهند و تخلیه مدفوعی نیز ممکن است با فواصلی از یک روز در میان تا 2 بار در روز و در اوقات مختلف روز اتفاق افتد .

گامهای آموزش تخلیه :

1-     گام اول :تعیین زمان آمادگی :برای تعیین زمان آمادگی جهت شروع آموزش آداب تخلیه مثانه یا ادرار شواهد زیر لازم است:

-          آمادگی فیزیکی کودک مثلا کودک به راحتی اشیاء را برمیدارد و بدون کمک راه میرود.

-          آمادگی پذیرش دستورات :کودک دستورات 1 و 2 مرحله ای را میفهمد و اجرا میکند .

-          دریافت سرنخهایی درباره توانایی کودک برای کنترل عضلات اسفنگتر مثلا افزایش زمان بین تخلیه ها .

والدین باید پی ببرند و حدس بزنند که چه زمانهایی مثانه کودک معمولا پر میباشد و اینکه چه زمانی بیشتر احتمال دارد که کودک تخلیه مدفوعی داشته باشد.برای این منظور والدین می توانند جدولی تشکیل داده و هر 30 دقیقه پوشک بچه را وارسی کرده و "خ "به عنوان خشک و "ت" به عنوان تر و "د" به عنوان کثیف را در آن جدول ثبت کنند.والدین همچنین میتوانند با لحنی مناسب با شرایط از کودک بپرسند که آیا خشک است یا خود را خیس کرده است . گرچه این برنامه ها زحمتی برای خانواده است ولی جمع آوری این اطلاعات برای شروع آموزش لازم است.پس از سه تا 5 روز از شروع این روش الگوی تخلیه ادراری کودک مشخص میشود.تخلیه مدفوعی نیز ممکن است با فواصل منظمی (مثلا ) هر 28-14 ساعت در ساعات خاصی از روز و یا تا سی دقیقه پس از هر وعده غذا اتفاق افتد.اگر کودک الگوی منظمی را نشان نمی دهد و یا هر ساعت خود را خیس نمیکند، شاید بهتر باشد که آموزش تخلیه 1 تا 2 ماه به تاخیر افتد.آموزش ادرار غالبا قبل از آموزش مدفوعی صورت می پذیرد.

2-     گام دوم :عدم کاربرد پوشک:از آنجا که آموزش تخلیه کمک به کودک برای فراموشی رفتارهای نامقبول قبلی و یادگیری رفتارهای جدید میباشد،در این گام به جز برای خواب شبانه و چرتهای روزانه از کاربرد پوشک پرهیز شود زیرا پوشک بعنوان یادآوری از رفتارهای قبلی (ادرار یا مدفوع کردن در پوشک ) میباشد.حتی کاربرد دوره ای پوشک طی روز نیز میتواند برای کودک گیج کننده باشد و برچیدن الگوهای قدیمی و یادگیری الگوهای نو (ادرار و مدفوع کردن )در توالت را مشکل میسارد.نوع پاپوش کودک باید راحت و معمولی باشد تا به سرعت خیس کردن و یا کثیف کردن آن مشخص و مشهود گردد.و از طرفی پوشیدن و در آوردن آن راحت است و به والدین کمک میکند که در صورت مقتضی سریعا لباس کودک را درآورند و یا حتی اگر کودک خود بخواهد مستقلا از توالت استفاده کند برای او نیز راحت باشد. وقتی کودک طی روز خشک بوده و طی خواب شبانه و چرتهای روزانه نیز گاهگاهی خشک باقی میماند زمان آن است که پوشک بطور کامل کنار گذاشته شود این رویکرد به کودک اجازه میدهد که او بطور فعال در کسب کنترل ادراری و مدفوعی مشارکت داشته باشد.

3-     گام سوم : استفاده منظم از توالت و یا جانشین آن ،در این گام خانواده از یک صندلی توالت بچه گانه و یا خود توالت ( با بکار بردن ابزاری روی سنگ توالت برای افزایش ایمنی )بطور منظم استفاده میکنند.باید صندلی توالت نیز در خود فضای توالت گذاشته شود تا پدیده توالت کردن با فضای توالت همراه شود. باید کودک تا 5 دقیقه روی توالت یا صندلی توالت نگه داشته شود که این زمانی است که بیشترین احتمال وقوع ادرار یا دفع مدفوع وجود دارد.کاربرد زمان سنج به کودک و والدین گذشت زمان را یادآور میشود وکودک میفهمد که کی میتواند از سر توالت یا صندلی توالت کنار بیاید.

کل شرایط توالت نباید ترساننده باشد .یک صندلی توالت اسباب بازی نیز میتواند برای ریختن ترس کودک و یاعادت به آن نیز بکار رود.

والدین باید برای نشستن کودک روی توالت یا صندلی توالت به کودک خود جایزه دهند.کاربرد نمودار برای ثبت پیشرفت و تقویت موفقیت ها کمک میکند.

4-     گام چهارم :چگونگی برخورد با مقاومتها و لغزشها،به لحاظ اینکه آموزش تخلیه یک فرآیند یادگیری است لذا در کسب این یادگیری ممکن است مقاومت با لغزش پیش آید مثلا ممکن است که کودک بخشی از دفع را سر توالت و بخشی دیگر را در لباس انجام دهد و یا بلافاصله پس از توالت خود را خیس کند والدین باید با لحنی مناسب به او بگویند "ببین خودت را خیس کردی " و یا "ببین خودت را کثیف کردی  " بذار لباست را عوض کنم.و سپس او را به مدت 5دقیقه دوباره سر توالت مینشانیم. میتوانیم از شیوه های پاداش و تنبیه صحیح و مناسب برای یادگیری استفاده کنیم.بعضی بچه ها نسبت به آموزش تخلیه مقاومت میکنند و تا 1 الی 2 سال پس از شروع آموزش تخلیه مکررا در طی روز لغزش دارند و لباس زیر خود را خیس و یا کثیف میکنند و بسته به سن کودک ممکن است بهترین کار این باشد که فرایند آموزش تا پس از ارزیابی تعامل کودک – والدین ،ارزیابی شرایط محیطی و ارزیابی فرایند آموزش آداب تخلیه ، به تاخیر افتد.در فقدان مشکلات جسمی و یا هیجانی – رفتاری و یا استرس قابل ملاحظه بهترین کار :

- آموزش درست و صحیح سلسله مراتب آداب تخلیه

- اطمینان از مناسب بودن رژیم غذایی کودک

- اطمینان از اینکه کودک فعالیت مناسب دارد.

- اطمینان از اینکه برنامه ها ی روزانه کودک با ثبات و منظم است.

عوامل مهم در آموزش آداب تخلیه

1-     محیط بدون تحریک و استرس برای تخلیه

2-     مدل سازی با یک کودک عروسکی

3-     زمینه سازی برای تکرار عمل با مصرف زیاد مایعات

4-     دقت در جزء جزء اعمال آداب تخلیه (در آوردن لباس ،نسشستن و غیره )

5-     تقویت فوری برای پاسخهای صحیح با انواعی از تقویت کننده ها

6-     آشکارسازی فوری شکست ها و لغزش ها

7-     تنبیه خفیف برای موارد شکست ناکامی و لغزش

8-     شرطی سازی عمل تخلیه:احساس دفع ادراری و مدفوعی با فضای توالت و توالت همراه شود.





نوع مطلب : اصلی،  مطالب پی در پی(سریال)، اختلال تعامل تن و روان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 15 آذر 1391
سه شنبه 2 خرداد 1396 07:27 ق.ظ
This post is worth everyone's attention. Where can I
find out more?
شنبه 19 فروردین 1396 07:20 ب.ظ
Hello to every , because I am in fact eager of reading this weblog's post to be updated on a regular basis.
It includes pleasant information.
سه شنبه 14 آذر 1391 08:03 ب.ظ
سلام
اگه می خوای افزایش بازدید داشته باشی با چند کلیک سایتتو ثبت کن
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

کد متحرک کردن عنوان وب




ابزار وب

دریافت کدهای جاوا برای وبلاگ شما

دریافت کدهای جاوا برای وبلاگ شما

جاوا اسكریپت