تبلیغات
دکتر هادی خداپرست (فوق تخصص روانپزشکی اطفال)کلینیک مغز و اعصاب و روان مهر 02143018 - اختلالات تعامل تن و روان
 
دکتر هادی خداپرست (فوق تخصص روانپزشکی اطفال)کلینیک مغز و اعصاب و روان مهر 02143018
فوق تخصص روانپزشکی کودک ،نوجوان و خانواده - هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
درباره وبلاگ


دکتر هادی خداپرست عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

مدیر وبلاگ : هادی خداپرست
مطالب اخیر
نویسندگان
چهارشنبه 15 آذر 1391 :: نویسنده : هادی خداپرست

اختلالات تعامل تن (جسم) و روان

این مبحث شامل یک گروه ناهمگن از اختلالات است که در یک سر طیف آسیب شناسی مربوط به تن برجسته است و در سر دیگر طیف آسیب شناسی روان .قرار دادن این طیف وسیع از اختلالات ناهمگن و غیر یکدست و بدون آسیب شناسی پایه و مشابه در یک گروه جهت آشکار شناسی بهتر تعامل جسم و روان میباشد.

1-     اختلالات شبه جسمی (هیستری تبدیلی ) :در این دسته از اختلالات بیمار با علایم جسمی حاکی از یک بیماری داخلی و طبی مراجعه میکند(یا ارجاع داده میشود) در حالیکه علایم آن با آسیب شناسی طبی یا مصرف مواد یا یک اختلال روانی دیگر قابل توجیه نیست.

شدت علایم برای ایجاد ناراحتی قابل ملاحظه برای بیمار یا اختلال در عملکرد اجتماعی ،تحصیلی و خانوادگی و یا سایر زمینه ها کافی است.

این علایم عمدا ایجاد نمیشود ولی هیچ اختلال طبی دیگری قابل توجیه برای توضیح این علایم جسمی نیست.

این اختلالات شامل :

ü      اختلال جسمانی کردن

ü      اختلال تبدیلی

ü      اختلال خود بیمار انگاری

ü      اختلال بد شکلی بدن

ü      و اختلال درد   میباشد.

2-     اختلال هویت جنسی :

احساس ناراحتی مستمر با جنسیت خود و یا احساس نا متناسب بودن در نقش جنسی خود همراه با همانند سازی قوی و مستمر با جنس مقابل

3-     نوراستنی:

شکایات مستمر و ناراحت کننده از احساس فرسودگی ،خستگی و ضعف به همراه شکایات جسمی مانند احساس درد و کوفتگی عضلانی،سردرد و سرگیجه ،مشکل خواب ،عصبانیت و تحریک پذیری و ناتوانی برای احساس آرامش پس از کار ذهنی مختصر نظیر انجام دادن کار روزمره که مستلزم تلاش ذهنی غیر معمولی نیست.

4-     سندرم خستگی مزمن :

خستگی شدید ، مستمر و عود کننده به مدت چند ماه که ناشی از کار جسمانی نیست و با استراحت رفع نمیشود و به همراه اختلالات جسمی روانی مانند اختلال حافظه و تمرکز ،دردهای جسمانی مختلف ،خواب بدون احساس آرامش و احساس کسالت جسمی پس از فعالیت معمولی میباشد.

5-     اختلال ساختگی :

در اینجاها ایجاد عمدی یا تقلید علایم و نشانه های جسمی (و یا روانشناختی )صورت میگیرد و انگیزه آن پذیرفتن نقش بیمار است.

6-     تمارض :

در اینجا نیز علایم جسمی و یا روانشناختی عمدا تولید و یا تقلید میشود و انگیزه بیرونی مانند نفع مادی ، فرار از مسئولیت یا قانون و یا بالا بردن رفاه فیزیکی در کار است.

7-     اختلالات تجزیه ای (هیستری تجزیه ای ) :

ویژگی اساسی اختلالات تجزیه ای یک حالت گسستگی هوشیاری ،حافظه ،هویت یا درک محیط است.

رابطه مشخصی بین شروع علایم اختلال و رخدادهای استرس آمیز ،مسائل و نیازها وجود دارد. این اختلالات شامل :

ü      فراموشی تجزیه ای یا روانزا

ü      گریز تجزیه ای یا روانزا

ü      اختلال هویت تجزیه ای

ü      اختلال مسخ شخصیت     میباشد.

8-     اختلالات سایکو فیزیولوژیک:

در این دسته از اختلالات هم اشکال در پختگی عصبی روانی و هم جسمی فیزیولوژیک دخیل است گرچه سهم هریک از این دو در هریک از اختلالات ممکن است متفاوت باشد.

این اختلالات شامل :

ü      اختلالات خوردن  :

به ادامه مطالب مراجعه نمایید
مشکلات خوردن در دوران کودکی شایع است به گونه ای که در حدود یک سوم تا دو سوم کودکان مشکل خوردن در حدی است که نیازمند توجه حرفه ای و تخصصی است و در یک تا سه درصد مشکل آنقدر جدی است که رشد کودک را به مخاطره می اندازد.

خوردن نباید به یک میدان منازعه که کودک و خانواده هر یک میخواهند در آن پیروز شوند تبدیل گردد.زیرا کودک میخواهد اراده و خواست خود و عدم وابستگی اش را نشان دهد خوردن نیازمند یک کنترل تقسیم شده بین والدین و کودک است کنترل والدین مربوط به این است که چه غذای و کی خورده شود و کنترل کودک مربوط به این است که چقدر و چگونه خورده شود .

برای پیشگیری از مشکلات خوردن والدین باید غذاهای مختلف با قوام و مزه مختلف را در طی رشد به فرزند خود عرضه کنند.ترجیح ذاتی برای غذاهای شور و شیرین وجود دارد و برعکس برای ترشی و تلخی.

کودکان شیرخوار مستعد رد غذاهای جدید هستند لذا عدم پذیرش غذاهای جدید خیلی هم غیر طبیعی نیست ولی میتوان با عرضه مکرر آن به کودک در او پذیرش نسبت به آن غذا را ایجاد کرد و به همین منوال است که این غذا برای کودک آشنا میشود و کودک دوست دارد غذاهای آشنا را بخورد .به همین علت است که مواجه بودن با انواع غذاها و مزه ها کودک را به پذیرش غذاهای جدید در آینده آماده تر میکند.به همین دلیل است که کودکان شیر مادر خوار ممکن است راحت تر غذاهای مختلف را بخورند زیرا این غذاها در رژیم غذایی مادر بوده و در شیر او ترشح میشود.

بین 6-4 ماهگی شیرخواران تمام مزه های جدید را می پذیرند و به همین دلیل زمانی ایده آل برای شروع غذاهای جامد است.همچنین در این سن است که کودکان همه چیز را به دهان میبرند. اگر تا 7 الی 10 ماهگی به کودک غذاهای جامد که نیازمند جویدن است عرضه نشود ممکن است در سنین بعدی کودک مشکل در خوردن غذاهای جدید پیدا کند و همچنین ممکن است در کسب مهارتهای دهانی – حرکتی اشکال ایجاد شود.

والدین باید در طی سالهای اولیه انعطاف پذیر باشند و از طرفی نباید زیاد نگران باشند زیرا احتمالا یک سیستم تنظیم کننده ی ذاتی در سالهای اولیه عمر برای دریافت مواد غذایی وجود دارد و اعمال بیش از حد کنترل والدین مانند اجبار و یا اصرار بیش از حد که مثلا کودک ظرف غذای خود را تا آخر تمیز کند و یا عرضه پاداش برای اتمام هر چیز خوراکی این سیستم خود تنظیمی را مقهور میکند.

عرضه مکرر غذاهای رد شده باعث افزایش شانس تجربه آن توسط کودک میشود .در طی دوره پیش دبستانی 12-8 بار عرضه غذای رد شده طی 2 هفته باعث افزایش احتمال پذیرش آن غذا میگردد و بر عکس برداشتن غذای رد شده و جانشین کردن آن با غذای مورد علاقه کودک باعث تقویت امتناع کودک شده و مشکلات آتی را بیشتر میکند.

والدین میتوانند خود الگوی خوبی برای فرزندان خود باشند و با خوردن انواعی از غذاهای سالم و با نشان دادن شیوه درست خوردن آنها را با بهداشت خوردن و آشامیدن آشنا سازند.انجام انواعی از فعالیتهای فیزیکی لذت بخش برای تحریک اشتهای کودک کمک کننده است .

وعده های غذایی اصلی و بین وعده ها باید یک برنامه با ثباتی داشته باشد تا وعده غذایی لذت بخش و عاری از استرس گردد.همینطور والدین می توانند مدت زمان مشاهده تلویزیون و یا کار با کامپیوتر را برای کاهش میل کودک به غذاهای با کیفیت پایین محدود کنند.

قوانین هنگام خوردن غذا که برای هم کودک و هم والدین توصیه میشود :

1-تا اتمام غذا همه سر جای خود بنشینید.

2- با دهان بسته غذا را جویده و ببلعید.

3- در طی غذا با مشارکت کودک گفتگو و مکالمه داشته باشید.

4- رفتار صحیح خوردن را پاداش دهید.

5- در پایان هر وعده غذا ظرف غذاها را جمع کنید.

6- میان و عده ها را فقط زمانیکه کودک مقادیر کافی از وعده غذای اصلی را خورد مجاز کنید.

7- در صورتیکه قوانین زیر پا گذاشته شود و یا کودک وارد رفتارهای ناجور شود میتوان از تنبیه های مجاز مانند محرومیت ها استفاده کرد.

بین 2-1 سالگی اشتهای کودک بطور قابل ملاحظه ای کم شده و وزن گیری آنها کند میشود.در 4-3 سالگی نیز کم است که این کاهش اشتها به همراه میل کودک نوپا برای عدم وابستگی و عدم استقلال زمینه ساز یکسری از مشکلات خوردن میشود.گرچه حتی مشکلات خوردن در سال اول نیز ممکن است دیده شود ولی در طی سالهای نوپایی و پیش دبستانی شایع ترند و والدین نیز بیشترین نگرانی را در مورد عادات خوردن کودک در این سنین مطرح میکنند.





نوع مطلب : اصلی،  مطالب پی در پی(سریال)، اختلال تعامل تن و روان، 
برچسب ها : اختلالات تن شبه جسمی، اختلال جسمانی سازی، اختلال تبدیلی، اختلال خود بیمار انگاری، اختلال بد شکلی بدن، اختلالدرد، اختلال ساختگی، تمارض، نوراستنی، سندرم خستگی مزمن، اختلالات تجزیه ای، فراموشی روانزا، گریز روانزا، اختلال هویت تجزیه ای، اختلال مسخ شخصیت، اختلال هویت جنسی، اختلالات سایکوفیزیولوژیک، اختلالات خوردن، اختلالات دفع، اختلالات خواب، اختلالات عملکرد جنسی، اختلالات سایکوسوماتیک،
لینک های مرتبط :
دوشنبه 30 مرداد 1396 11:56 ق.ظ
Hi all, here every person is sharing such experience, thus it's pleasant to read this blog, and I used to pay a quick visit this web site daily.
دوشنبه 16 مرداد 1396 01:11 ب.ظ
I just couldn't leave your site prior to suggesting that I actually enjoyed
the usual information a person supply on your guests?

Is going to be back ceaselessly to inspect new posts
شنبه 31 تیر 1396 07:35 ب.ظ
I could not resist commenting. Exceptionally well written!
پنجشنبه 29 تیر 1396 12:37 ق.ظ
It's very trouble-free to find out any matter on web as compared to books, as I found this article at this site.
چهارشنبه 28 تیر 1396 11:42 ب.ظ
It's amazing to visit this web page and reading the
views of all friends on the topic of this post,
while I am also eager of getting familiarity.
چهارشنبه 28 تیر 1396 07:57 ب.ظ
Very good information. Lucky me I ran across your website by accident
(stumbleupon). I have bookmarked it for later!
سه شنبه 27 تیر 1396 08:43 ب.ظ
Heya terrific blog! Does running a blog like this require a massive amount work?
I've absolutely no expertise in programming but I was hoping
to start my own blog soon. Anyway, if you have any suggestions or tips for new blog owners
please share. I understand this is off subject nevertheless
I just wanted to ask. Appreciate it!
دوشنبه 26 تیر 1396 03:15 ب.ظ
Thanks for the auspicious writeup. It in truth was a
leisure account it. Look complicated to far introduced agreeable
from you! By the way, how can we keep up a correspondence?
دوشنبه 26 تیر 1396 03:12 ب.ظ
Asking questions are genuinely nice thing if you are not understanding anything
entirely, however this paragraph offers good understanding even.
یکشنبه 25 تیر 1396 05:10 ق.ظ
Heya i'm for the first time here. I found this board and
I find It truly useful & it helped me out much. I hope to give something back and aid others like you aided me.
جمعه 25 فروردین 1396 01:20 ق.ظ
I am in fact glad to read this blog posts which contains tons of valuable data, thanks for providing these statistics.
یکشنبه 20 فروردین 1396 05:35 ق.ظ
Wow, this article is pleasant, my sister is analyzing
these kinds of things, thus I am going to let know her.
شنبه 24 مرداد 1394 11:42 ق.ظ
قابل ذكر است من زود عصبانی میشوم و زود از كوره در میرم،در محل كار بروز نمیدم ولی در خانه زود بروز میدم
همیشه در عجله كار انجام میدم، كلافه هستم،
شنبه 24 مرداد 1394 11:38 ق.ظ
سلام آقای دكتر
در مورد درمان بیماری نوراستنی مخواستم بدونم لطفا راهنماییم كنید. ممنون میشم .با تشكر
هادی خداپرستبا سلام اطلاعات مربوط به نوراستنی سهل و ممتنع است صرفا اظهار نظر حضوری یک کارشناس شاید بتواند کمک کننده باشد .
جمعه 30 آبان 1393 12:38 ب.ظ
سلام آقای دکتر
روزتون بخیر
معمولا کسی که داره دنبال مطلبی تو زمینه خاصی میگرده، میخواد از این مطالب استفاده کنه. پس اینکه نوشتید لطفا کپی نکنید شاید جمله خیلی قشنگی نباشه. چون ناخوادگاه به آدم ای حس رو میده که خیلی قصدتون دادن اطلاعات به مخاطب نیست و شاید چیزی شبیه به این .
در هر صورت من کپی نکردم چون دلم خواست به نظرتون احترام بذارم اما کاش این جمله رو عوضش کنید.
با سپاس.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

کد متحرک کردن عنوان وب




ابزار وب

دریافت کدهای جاوا برای وبلاگ شما

دریافت کدهای جاوا برای وبلاگ شما

جاوا اسكریپت